Please use this identifier to cite or link to this item: http://cris.unibe.edu.do/handle/123456789/374
Title: Creación del Sistema de Medición de Desarrollo Infantil Dominicano (SIMEDID)
Autores: Alonso , M. A.
Valdez, M. E.
Jiménez, A.
Sánchez-Vincitore, Laura V.
Researchers (UNIBE): Sánchez-Vincitore, Laura V. 
Affiliations: Laboratorio de Neurocognición y Psicofisiología (NEUROLAB) 
Research area: Ciencias Sociales
Keywords: Desarrollo afectivo; Desarrollo del niño; Desarrollo mental; Desarrollo motor; Programa informático; Application software; Child development; Emotional development; Mental development; Motor development
Issue Date: 2022
Publisher: Instituto Tecnológico de Santo Domingo
Source: Ciencia y educación, 6(3), 71–77; 2022
Journal: Ciencia y educación 
Volume: 6
Issue: 3
Start page: 71
End page: 77
Abstract: 
[Español] Este artículo presenta el proceso de creación del Sistema de Medición del Desarrollo Infantil Dominicano (SIMEDID), una plataforma digital que guía a evaluadores para administrar un instrumento que mide el desarrollo de niños y niñas de cero a cinco años. El instrumento ha sido validado y está en proceso de baremación para la población dominicana. Se presentarán sus características principales y la problemática que resuelve. El sistema permitirá reportar indicadores de desarrollo locales, dar seguimiento individualizado a los niños y las niñas que reciben servicios en el Instituto Nacional de Atención Integral a la Primera Infancia, así como tomar decisiones de políticas públicas basadas en la evidencia local que permitan la mejora de la calidad educativa.

[English] This article presents the process of creating the Dominican Child Development Measurement System (SIMEDID, in Spanish). This digital platform guides evaluators in administering an instrument that measures development in boys and girls from 0 to 5 years old. The instrument has been validated and the research team is currently obtaining national test norms for the Dominican population. We present the system’s main characteristics and explore the problems it solves. The system will make it possible to report local development indicators, follow individual children who receive services at the Instituto Nacional de Atención Integral a la Primera Infancia, and create public policy that improves education quality.
URI: http://cris.unibe.edu.do/handle/123456789/374
DOI: 10.22206/CYED.2022.V6I3.PP71-77
Appears in Collections:Publicaciones del NEUROLAB-UNIBE

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Ciencia y educación 6(3) 71–77.pdfFull text [open access]122.9 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Recommend this item

Google ScholarTM

Citations

Altmetric

Mentions

Dimensions

Citations


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons