Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cris.unibe.edu.do/handle/123456789/379
Title: | External validity of a reading intervention for primary education as shown in Dominican sixth grade students performance on the National Diagnostic Evaluation | Other Titles: | Validez externa de una intervención de lectura para educación primaria mostrada en el desempeño de estudiantes dominicanos de sexto grado en la prueba diagnóstica nacional | Autores: | Sánchez-Vincitore, Laura V. Mencía-Ripley, Aída Veras-Díaz, Cledenin Ruiz-Matuk, Carlos B. |
Researchers (UNIBE): | Sánchez-Vincitore, Laura V. Mencía-Ripley, Aída Veras-Díaz, Cledenin Ruiz-Matuk, Carlos B. |
Affiliations: | Laboratorio de Neurocognición y Psicofisiología (NEUROLAB) Vicerrectoría de Investigación e Innovación Facultad de Ciencias Económicas y Sociales Vicerrectoría de Investigación e Innovación |
Research area: | Ciencias Sociales | Keywords: | Education; International cooperation; Literacy; Mathematics education; Reading ability; Alfabetización; Cooperación internacional; Educación; Educación matemática; Habilidad lectora | Issue Date: | 2023 | Publisher: | Instituto Dominicano de Evaluación e Investigación de la Calidad Educativa (Ideice) | Source: | REVIE - Revista de Investigación y Evaluación Educativa, 10(1), 28-45; 2023 | Project: | Lighting Excitement for Excellency in Reading (Proyecto LEER) | Journal: | REVIE - Revista de Investigación y Evaluación Educativa | Volume: | 10 | Issue: | 1 | Start page: | 28 | End page: | 45 | Abstract: | [English] The purpose of this study was to explore if there were differences between a group of Dominican sixth grade students that received project USAID-Read’s literacy intervention for two years and six months (n = 10,736) vs. the scores of students from a control group (n =11,135). Methods: This is a secondary data analysis from the sixth-grade national diagnostic evaluation from the Dominican Ministry of Education conducted in 2018 that assessed sixth-grade students' performance in language, math, science, and social studies. Results: The study found that students from project USAID-Read outperformed students from the control group in language and math. Students with the highest categorical scores in language and math were 13% and 56% more likely to belong to project USAID-Read, respectively. Discussion: This study shows the positive effects of a science-based reading intervention that consisted of teacher training, teacher mentoring, and providing students with systematic reading practice with reading materials created for this purpose. [Español] El propósito de este estudio fue explorar si existían diferencias entre un grupo de estudiantes dominicanos de sexto grado que recibieron la intervención en alfabetización del proyecto USAID-Leer durante dos años y seis meses (n = 10,736) vs. Estudiantes de un grupo control (n = 11,135). Métodos: Este estudio es un análisis secundario de la evaluación diagnóstica de sexto grado del Ministerio de Educación de la República Dominicana, que evaluó a los estudiantes en las áreas de lenguaje, matemáticas, ciencias y estudios sociales. Resultados: El estudio encontró que los estudiantes del proyecto USAID-Leer obtuvieron mejores puntuaciones que los estudiantes del grupo control en lenguaje y matemáticas. Los estudiantes en las categorías más alta en lenguaje y matemáticas tenían 13% y 56% mayor probabilidad de pertenecer al proyecto USAID-Leer respectivamente. Discusión: Este estudio confirma los efectos positivos de una intervención en alfabetización inicial basada en la ciencia que consistió en la formación y acompañamiento docente y proveer a los estudiantes una práctica sistemática de la lectura con materiales de lectura creados para tal propósito. |
URI: | http://cris.unibe.edu.do/handle/123456789/379 | DOI: | https://doi.org/10.47554/revie.vol10.num1.2023.pp28-45 |
Appears in Collections: | Publicaciones de la VII |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
135-Texto del artículo-1371-4-10-20230210.pdf | Full text [open access] | 821.87 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License